*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.

  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.
  • Kestävyysjuoksu. Uusi sukupolvi tulee esiin.

Mitä se on ja mitä se vaatii ihmiskeholta?

Kestävyysjuoksulla tarkoitetaan yleisurheilun pitkiä, yleisimmin yli 3'000 metrin mittaisia juoksulajeja...

Yleisurheilun arvokisoissa eli olympia-, maailmanmestaruus- ja Euroopan-mestaruuskilpailuissa juostavia kestävyysjuoksumatkoja ovat 5'000 ja 10'000 metriä, jotka juostaan urheilukentän juoksuradalla. Maraton on 42'195 metrin mittainen, kadulla juostava kilpailu. Lisäksi arvokisaohjelmassa on 3'000 metrin estejuoksu.

Kestävyysjuoksu vaatii pitkäkestoista rasitusta ja mittaa erityisesti aerobista kuntoa.

Aerobinen (kardiovaskulaarinen) kunto on yksi tärkeimmistä fyysisen kunnon elementeistä. Muita ovat lihasvoima ja kestävyys, notkeus ja ala-selän toiminta. Aerobinen kunto kuvastaa sydämen pumppaaman ja lihaksiin kuljettaman hapen määrää sekä lihasten kykyä käyttää hyväkseen saamansa happea. Aerobisen kunnon kohotessa sydän- ja verenkiertoelimistö kykenee yhä paremmin suorittamaan tärkeintä tehtäväänsä: kuljettamaan happea ja energiaa koko kehon tarpeisiin.

Varmasti maraton vaatii eniten kestävyyttä ja kuluttaa ihmiskehon kaloreita. Maratonilla kuluu keskimäärin 2'800 – 3'000 kaloria. Se vastaa lähes puolitoistakertaisesti keskimääräisen ihmisen koko normaalin vuorokauden energiankulutusta.

Lentävät suomalaiset. Suomen kestävyysjuoksijat.

Kestävyysjuoksu on ollut perinteisesti menestyksekäs urheilulaji Suomelle. Aikoinaan Hannes Kolehmaisen sanottiin "juosseen Suomen maailmankartalle" ja Paavo Nurmi on yhdeksällä kultamitalillaan edelleen yksi menestyneimmistä olympiaurheilijoista. Kyseisen aikakauden juoksijoista käytettiin nimitystä "lentävät suomalaiset". Suomalaisten menestys oli huipussaan 1910-luvulta aina talvisotaan saakka hiipuen pikkuhiljaa 1950-luvulle tultaessa...

Lasse Virenin,

Juha Väätäisen ja Martti Vainion

ja Nina Holménin arvokisavoittojen myötä nähtiin suomalaisen kestävyysjuoksun toinen tuleminen 1970-luvulla. Kaarlo Maaningan vuoden 1980 hopea 10'000 ja pronssi 5'000 metrin juoksuista ovat kuitenkin edelleen viimeiset saavutetut olympiamitalit.

Janne Holménin voittama maratonin Euroopan mestaruus vuodelta 2002 katkaisi yllättäen pitkän mitalittoman kauden suomalaisessa kestävyysjuoksussa arvokilpailuissa. Vähintään yhtä suuri yllätys koettiin Göteborgin EM-kisoissa 2006 kun Jukka Keskisalo voitti 3'000 metrin estejuoksun.

Nina Holmén

Kiva kun miesten joukosta löytyi suomalainen nainen, eli Nina Holmén entinen keskipitkien ja pitkien matkojen juoksija.

Nina Holmén sai kunnian olla Suomen naisten ensimmäinen arvokisavoittaja kestävyysjuoksussa, kun hän juoksi vuonna 1974 Roomassa 3'000 metrin EM-kultaa vuonna 1974 Nina Holmén otti kultaa Suomen ennätys ajalla 8.55,10. Katso video 1.1.1975 Yle Elävässä Arkistossa.

Alisa Vainio. Vuoden nuori urheilija.

Etsinkin perinnettä, jota kantaa nyt nuori kestävyysjuoksun urheilija Lappeenrannasta Alisa Vainio. Vuoden nuori urheilija.

On mielenkiintoista seurata lappeenrantalaisen nuoren urheilijan Alisa Vainion huimaa nousua kestävyysjuoksun kärkeen Suomessa. Hänet on valittu Vuoden nuoreksi urheilijaksi ja palkittu Urheilutoimittajain liiton Urheilugaalassa 12.01.2016.

"Vainion, 18, viime kesä oli huikea: junioreiden estejuoksun EM-pronssin ohella hän voitti Kalevan kisoissa 10'000 metriä ajalla 32.58,17. Se toi syksyllä valinnan ensi kesän yleisen sarjan EM-kisojen 10'000 metrille.

Syksyllä Vaino säväytti juoksemalla maratonin alle 20-vuotiaiden SE-ajassa 2.33.24. Vaikka tulos alitti olympiarajan, Vainio ei pääse olympiamaratonille, jonne on 20 vuoden ikäraja."

Nuori juoksija Vainio sanoi, että

    Juokseminen on se, josta aina saan sen hyvän tunteen. Juostessa tunnen olevani isompi kuin olen, vahvempi! Parasta on rikkoa oma ennätys!

Onnittelumme Alisa Vainiolle vuoden nuoren tittelin saamisesta! Ja toivomme mitä parhaimmin oman ennätyksen rikkomista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Juoksisitko kolme maratonia päivässä?

Suomalainen ultrajuoksija Pekka Aalto teki tänä kesänä urheiluhistoriaa voittamalla New Yorkissa 3 100 mailin, eli 4 988 kilometrin, juoksukilpailun uudella maailmanennätysajalla. Matkan taittamiseen on varattu aikaa 52 vuorokautta, mutta Aalto selviytyi rääkistä 40 vuorokaudessa.

Juokseminen on meditaatiota, sanoo ultrapitkien matkojen juoksija Pekka Aalto.
– Mieli asettaa aina rajoja. Meditaatiossa pyritään aina hiljentämään mieli. Kun mieli hiljenee, niin pystyy juoksemaan paljon paremmin.

http://yle.fi/uutiset/kahdeksan_paria_kenkia_ja_ky...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kaikissa meissä piilee maratoonari!

Evoluutiota tutkinut paleobiologian dosentti Suvi Viranta-Kovasen mukaan ihminen on tehty pitkän matkan juoksemiseen, siitä kertovat useat sopeumat kehossamme. Ihmisen varhaisimpia metsästystapoja oli väsytysjuokseminen. Tämä kestävyysjuoksua ja jäljittämistaitoja yhdistävä saalistus vaikutti ihmisen mielikuvituksen ja taiteen kehittymiseen. Maailmassa on enää jäljellä muutamia juoksevia alkuperäiskansoja, kertoo tutkija.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/23/juoksemine...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Nyt tultiin siihen juoksulajin, jota olen itsekin harrastanut, eli vesijuoksu.

https://www.youtube.com/watch?v=wb4rAzMTu2

Se tietenkin kuuluu juoksulajeihin ja on hauska liikuntamuoto, mutta ei se ole niin helppoa!, joten olen siirtynyt sauvakävelyyn! :)
Eli juoksulajeja on monta! Voi valita haluamansa!

Oikein mukavaa alkanutta runsaslumista viikkoa ainakin näillä kulmilla ja -25! Pakkanen paukkuu! Muistakaa pukeutua lämpimästi!

Kiitos blogin lukijoille! :)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Käyn uimassa pari kertaa viikossa. Puolen tuntia ensin vesijuoksua tai oikeastaan se on vesikävelyä. Siinä vesi kannattaa, selkänikamissa ei ole painetta. Jos on selkäkipua, silloin vesijuoksu on erittäin hyvä, helppoa se on.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Leo Mirala kirjoitti: [Jos on selkäkipua, silloin vesijuoksu on erittäin hyvä, helppoa se on.],

- tutustuinkin siihen ensin kun lääkäri määräsi "vesiterapiaa". On se tosi hyvä!
Käveleminen on helpompaa kuin juokseminen. Voihan siinä juostakin..

Katsotaanpa miten juostaan vedenpintaa pitkin!? Siinä juostaan vanerilevyjen päällä...kuin riippusilta pitkin.:

https://www.youtube.com/watch?v=uozkI7dN_Xk

Shaolin-luostarin munkki Shi Lilyan Kiinassa teki uuden henkilökohtaisen ennätyksen juostessaan 125 metriä vanerilevyjen päällä, jotka olivat asetettu veden pinnalle kertoi "“Дождь“.

Kiitos kommentista!

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset