Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää

  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää
  • Venäjällä juhlitaan tänään Laivaston päivää

Pietari Suuren ehdotuksesta 30 päivänä lokakuuta 1696 Pajarien parlamentti päätti perustaa Venäjän valtiolle vakinaisen laivaston. Tätä päivää pidetään nykyäänkin Venäjän laivastonpäivänä, joten tänään juhlitaan Venäjän laivaston 320-vuotis juhlaa.

Venäjän Laivaston Synty

Niinä aikoina Venäjällä alkoi sotilaallinen laivanrakennus. Laivoja rakennettiin Voronezhissa ja Pietarissa, Laatokalla ja Arkangelissa. Oli luotu Azovan- ja Itämeren laivastot ja myöhemmin Tyynenmeren, Mustanmeren, Pohjoinen- ja Kaspianmeren laivasto.

Ensimmäinen venäläinen Länsi-Euroopan tyyppinen purjelaiva "Орёл", Kotka, rakennettiin 1667 – 1669. Laivan tarkoituksena oli suojata Venäjän kauppa-aluksia Kaspianmerellä..

Laiva Ингермланд Eli Igermanland

Pietari Suuren toiveena oli rakentaa sellainen Venäjän laivasto, joka pystyisi vastustamaan vihollista. Siitä tuli riippumaan Suuren Pohjan Sodan voitto.

Pietari Suuri oli valloittanut Inkerinmaan Ruotsilta ja ehkä sen kunniaksi oli rakennettu laiva "Ingermanland", eli "Inkerinmaa". Historioitsijat kertovat, että se oli Pietari Suuren rakkain laiva. "Ingermanland" oli suuri taistelulaiva ja rakennettu Amiraliteetin telakalla Pietarissa.

    Laiva Ингерманланд, Igermanland, oli Pietari Suuren rakkain alus.

Aluksen Ingermanland rakentaminen käynnistettiin toukokuussa 1715 Amiraliteetin telakalla Pietarissa. Tämän aluksen rakentamiseen Pietari Suuri käytti parhaan neroutensa, tietonsa, toiveensa ja hämmästyttävän energiansa.

Mari Rantasila
On laiva valmiina lähtöön

Historiaa.

Jo aikojen alussa. Inhimillisen sivistyksen sarastaessa niin Venäjän kuin koko maapallon väki asettui asumaan aina lähellä vesistöjä. Tämä tarjosi mahdollisuuden käyttää vettä liikkumista varten, tavaroitten kuljettamista varten tai naapuriheimon hyökkäystä varten, joten vaikea sanoa milloin se ensimmäinen vene-tyyppinen alus oli keksitty.

Historioitsijoiden mukaan ainakin ensimmäiset primitiiviset alukset oli keksitty kauan ennen sitä, kun pyörä keksittiin.

Nooan arkki

Mytologian mukaan ensimmäisen ihmisen rakentama alus on tehty Jumalan tahdosta, eli kyseessä on Nooan arkki.

Nooan arkki on Raamatun Vanhan testamentin vedenpaisumuskertomuksessa esiintyvä suuri laiva, jossa eläimet ja ihmiset selvisivät koko maailman kattavasta tulvasta. Kertomus Nooasta löytyy ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, luvuista 6 – 9.

    Raamatun kertomuksen mukaan Jumala päätti tuhota ja siten puhdistaa ihmiskunnan, koska ihmisten pahuus oli kasvanut liian suureksi. Kuitenkin Nooa oli ollut Jumalalle kuuliainen, ja siksi Jumala määräsi hänet rakentamaan arkin. Arkin oli määrä pelastaa Nooa perheineen sekä eläimet. Niin sanotun pappiskirjan mukaan jokaista eläintä tuli kaksi kappaletta, paitsi kaloja. Jahvisti-lähteen mukaan puhtaita eläimiä ja lintuja tuli seitsemän paria, ja muita eläimiä kaksi kappaletta.Näin siis kertoo wikipedia.

Vanhin kanootti

Vanhin tunnettu kanootti on Pessenin ruuhi, joka on valmistettu mesoliittisella kivikaudella. Radiohiiliajoitus sijoittaa sen 8040 – 7510 eaa. Ruuhta säilytetään Drenten museossa Assenin kaupungissa Hollannissa.

    Tämä ruuhi on valmistettu yhdestä mäntyisestä tukista kirveellä kovertamalla. Ruuhen pituus on 2,98 metriä ja se on 44 senttimetriä leveä. Työstön jäljet näkyvät vieläkin ja viittaavat piikivisen kirveen tai sarvitaltan käyttöön. Niitä ohjattiin airoilla, purjeilla tai kepeillä. ...käytettiin kalastusta, kaupantekoa ja sotimista varten.

Tulkoon vielä mainituksi, että Anders Chydenius yritti siinä vuoden 1750 paikkeilla tuoda Suomeen Pohjois-Amerikasta Tuohikanoottien valmistamisen taidon, mutta tuohinen kanootti vaatii aivan erityisen koivulajikkeen, joka ei kasva Suomessa.

Ensimmäinen huvialus:

Ensimmäiset viihde-laivat rakennutti historioitsijoiden mukaan Rooman keisari Caligula.

Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus (yleisesti Caligula) (31. elokuuta 12 – 24. tammikuuta 41) oli Rooman keisari, joka hallitsi 18. maaliskuuta 37 – 24. tammikuuta 41. Caligula on Neron ohella Rooman keisareista pahamaineisin ja hänet muistetaan hulluna despoottina.

Caligula oli kuuluisa kyvystään keksiä uusia tapoja tuhlata rahaa - hän söi kullattua leipää, kylpi öljyssä, rakennutti 70 metrin pituisia laivoja, jotka olivat jalokivien peitossa ja joiden kannella oli kokonaisia hedelmäpuutarhoja.

Suomen laivasto

Suomen laivasto on Suomen rannikkopuolustuksen laivoista vastanneen osan nimitys 1923 – 1933, jolloin alettiin käyttää nimitystä Suomen merivoimat. Jo vuonna 1927 Suomen laivasto ja Suomen rannikkotykistö yhdistettiin johdoltaan rannikkopuolustuksesta kokonaisuutena vastaaviksi merivoimiksi. Puolustushaaran roolin merivoimat sai kuitenkin vasta 1950-luvulla.

Laivanrakennus Venäjällä

Venäjällä laivanrakennus ja merenkulkuun on tunnettu jo ammoisista ajoista. Siihen viittaavat luolamaalaukset vuodelta noin 3000 eaa. Yksi vanhimmista aluslöydöistä Venäjällä juontaa juurensa aina vuoteen noin 5000 eaa...

1200 -luvulla Venäjällä se rakennettiin ensimmäisiä aluksia, joissa oli kansi. Kannet ovat suunniteltu kuljettamaan sotilaiden ja samalla suojata soutajat. Slaavit olivat taitavia laivanrakentajia ja rakensivat monenlaisia aluksia.

Nyt On Juhlimisen Aika

Venäläiset merimiehet! Juhlikaa vuosipäiväänne! – Minä ylpeilen Ingermanland -laivasta!

Яблочко Моряки Ансамбль Игоря Моисеева
Yablochko Igor Moiseev

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Kiitos Viola. Mielenkiintoista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Elle Marketta.
Hyvää huomenta ja kiitos kun piipahdit sivulleni ja tykkäsit blogista!
Mukavaa alkanutta viikkoa!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Pekka Iiskonmäki.
Hyvää huomenta ja kiitos blogin suosittelusta! Tykkäsit varmaan eniten tuosta INGERMANLAND laivasta? :))
Se oli Suuren Pohjan Sodan taistelukampanjoissa - 1716, 1717, 1718, 1719 ja 1721 aina venäläisen laivaston kärjessä ja sittemmin voiton paraatissa ensimmäisenä.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Satutko Viola tietämään, vieläkö Voiton päivän paraateissa takavuosina yhä viriileinä meriurhoina esiintyvneet Hankoniemen miehitysveteraanit vuosilta 1940-41 kajauttavat prenikoittensa tahdissa ja työläisisanmaallista ylpeyttä rinnassaan tippa silmäkulmassa vodkanhuuruisen lupauksensa ottaa 'meidän Hanko' (Nash Gangut tms.) takaisin?

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Arvoisa kommentoija!
Viola ei sattunut näkemään niitä "...Hankoniemen miehitysveteraaneja vuosilta 1940-41...", josta kyselette, koska Violalla ei ole ollut mitään tekemistä "Nash Gangut:n" asian kanssa. Enkä ole vastuussa entisen kotimaani järjestelmän toiminnasta.
Mukavaa illanjatkoa!

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #10

- Huhhuh! Eipä tullut mieleenikään Viola hyvä, että olisit jotenkin vastuussa itänaapurin järjestelmän toimimisesta enempää kuin Suomenkaan. Miten Sinun mieleesi tuli, että minun mielestäni Sinulla tai minulla voisi ehkä olla jotain tekemistä "Krasnyi Gangutin" asian kanssa?

Niitä Hankoniemen miehitysveteraaneja vuosilta 1940-41 nyt vaan on sattunut näkemään pikkuhiprakassa revanssia vannomassa sadattuhannet Suomessa ja varmaan Pietarissakin. Ylehän on lähettänyt tuon tv-dokumentin uusintanakin pariin kertaan. Lisäksi Hankoa välirauhan aikana miehittäneiden neuvostojoukkojen veteraanit ovat teettäneet lapsikuorolla levyn, jossa väitetään, että Hanko on aina kuulunut venäläisille. Levyllä kirkasääniset lapsukaiset laulavat, että ”me palaamme vielä”.

1) Blogiteemaasi olennaisesti linkittyvästä dokumenttielokuvasta Punainen Hanko sen verran, että "se kertoo 'voittamattoman' Hangon merisotilaallisen tukikohdan lyhyen historian lisäksi venäläisestä Gangut-myytistä, joka elää Pietarissa edelleen voimakkaana. Keskeisenä tapahtumapaikkana on koulu, jossa Hangon ”voittamattoman” tukikohdan muistoa ja ”uljaiden Hangon puolustajien” perintöä siirretään nuorelle sukupolvelle tavalla, jota monien dokumentin nähneiden oli vaikea uskoa todeksi. Elokuva kuvaa myös murrosvaiheessa elävän, romahtamaisillaan olevan imperiumin sielunmaisemaa ja pyrkimystä pitää kiinni kadonneesta kunniasta ja kansallisesta ylpeydestä", käsikirjoittaja ja ohjaaja K.J Koski valaisee - ks. http://www.etela.com/vanha/uutiset/2003/030924-3.html

2) Ei kai Sinusta Viola hyvä vaan tuntunut, että minä syyllistäisin Sinua 'ryssänkanssaveljeilystä' sillä kelvottomalla perusteella, että olet inkeriläinen ja siis kovia kokeneen kansanosamme jäsen? Vähän kyllä loukkaannun, jos niin koet. Eihän meillä kummallakaan ole mitään tekemistä Pietari Suurenkaan kanssa tai Venäjän laivaston tai sen kunniattomien juhlapäivien, vaikka ne molempia näyttävät kiinnostavankin. Sen verran tietysti on liittymäkohtaa meillä niin savolaisilla kuin pohjalaisilla ja uusimaalaisilla sekä inkeriläisillä että karjalaisilla ja kaikilla muillakin suomalaisilla, että ollaan jouduttu vuosisatoja kärsimän venäläiskolonialistien maahantunkeutumisista ja rantavainoista Oolantia ja Perämerta ja sisävesiä myöden.

- Muuten, Suomineito täyttää pian 100 vuotta - olemmekohan valmiit?
http://rescordis.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #13

- Huhhuh!...Väärinymmärryksiä sattuu aika ajoin kohdallani näillä keskustelupalstoilla...Hangon historiaan olen tutustunut täällä Suomessa ja maininnut monesti sota-aiheisissa blogeissani.En ole huomannut Ylen tv-dokumenttia. Löysin nyt, mutta en onnistunut avaamaan.
Gangut-myytti elää Pietarissa edelleen voimakkaana...niin kuin meille koulussa aikoinaan opetettiin vääristynyttä kuvaa talvisodan syttymisestä. Kiitos linkistä ohjaaja K.J Koski käsikirjoitukseen.

Suoraan sanoen, olen niin monta kertaa saanut blogin kommentoijilta vihjailuja 'ryssänkanssaveljeilystä', että olen varuillaan ja luen joskus rivien välistä väärin, niin kuin nyt kommenttisi kohdalla tapahtui, joten pahoittelen.

Suomineito on aika nuori vielä ja pitkä elämä on edessä.Pääasia on löytää oikea väylä ja se riippuu siitä, millainen kapteeni on ruorissa ja millainen miehistö hänellä on tukenaan.:)

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #16

Harmi, ettei tuo Punainen Hanko -dokumentti ole nyt nähtävissä Ylen Areenassa, mutta ehkä tuolta sivulta voisi lähettää palautetta, että saisi olla http://areena.yle.fi/1-3073998

Hangon kaupunkin järjesti esityksen viimeksi kesällä, ja dokumentista kiinnostuneet voinevat kysellä myös sieltä. Gangut siis on Hanko venäjäksi, taitaa tulla ruotsin sanasta Hangöudd? Krasnyi Gangut on näemmä ollut myös torpedovene, jonka sankarikapteenista on kai 1941 tehty tällainen hieno museoitu taideteoskin: https://www.google.fi/search?q=krasnyj+gangut&sa=N...

Ymmärrän hyvin tuon herkkyytesi inkeriläisenä mahdollisille mannersuomalaisten epäilyille 'ryssänkanssaveljeilystä'. Sanottiinhan karjalanevakkojakin jossain joskus 'ryssiksi' ihan vaan siksi, että sieltä suunnalta Suoomea tulivat ja jotkut karjalaiset Venäjän puoleltakin. Myös Petsamon kolttia, jotka kai asettuivat evakossa Sevettijärvelle, on mm. usein venäläisnimiensä vuoksi haukuttu ryssiksi. Ei se paljoa lohduta tietää, että Suomessa kai sittenkin siirtolaisiin on suhtauduttu kv. vertailussa keskimääräistä paljon myönteisemmin (vrt. esim. palestiinalaisten kohtelu arabimaissa ym.)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiitos mukavasta blogistasi, Viola! Kun puhutaan Pietari Suuresta ja Venäjän laivaston synnystä, on myös tärkeätä mainita Alankomaiden vaikutus tohon kehitykseen: itse asiassa lähes kaikki venäläiset purjehdustermit ovat edelleen puhdasta hollannin kieltä. Itse Pietari opiskeli laivanrakentamista Hollannissa ja mikä mielenkiintoisinta: Venäjän lippu perustuu Pietarin ihastuksesta Hollannin lippuun.

"Pietari innostui hollantilaisten laivanrakentajien taidosta jo varhain, mutta lopullinen innostus syttyi kun hollantilaiset saapuivat vuonna 1694 Arkangeliin luovuttamaan uuden fregatin. Pietari oli sellaisen tilannut vuonna 1693, koska venäläistyyppiset laivat eivät enää tyydyttäneet tätä kunnianhimoista miestä. Kerrotaan, että kun Pietari näki Arkangelin satamassa Hollannin liehuvan lipun uuden fregatin peräpeilissä hän päätti siltä istumalta, että Venäjän uuden lipun värit tulisivat olemaan samanlaista trikolooria kuin mitä tuolla merenkulkijakansalla oli".

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/31942-pieta...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Ilmari, kiitos kommentista ja blogin linkistä. Se täydensi kirjoitustani mukavasti. En ollut lukenut tuota sinun blogiasi, en ollut silloin vielä täällä kirjoittelemassa.

Venäjän ja Hollannin hyvät suhteet olivat kehittyneet jo Pietari Suuren isän Aleksei Mihailovithsin aikana, joten tsaari jatkoi isän polkua pitkin ja kävikin siellä oppimassa laivan rakentamista...

Sieltä hän taisi saadakin laivanrakentajan diplomin kun osallistui "kirvesmiehenä" rakentamaan "Pietari ja Paavalin" fregatin.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Viola: " Pietari Suuren ehdotuksesta 30 päivänä lokakuuta 1696 Pajarien parlamentti päätti perustaa Venäjän valtiolle vakinaisen laivaston ... Niinä aikoina Venäjällä alkoi sotilaallinen laivanrakennus. Laivoja rakennettiin Voronezhissa ja Pietarissa, Laatokalla ja Arkangelissa."

Noitten kolmen pisteen välillä on pari lausettasi, mutta silti on hyvä muistuttaa, että 'niinä aikoina Venäjällä alkoi sotilaallinen laivanrakennus' ei tarkoita ihan noin vaan, että aloitetaanpa uusi tuotantosuunta mm. Pietarissa. Pietaria kun ei ollut vielä olemassakaan, eikä muutenkaan ainakaan ihmiskunnan ja naapurikansojen kannalta tuon esistalinistin imperialismissa ollut juuri juhlimista.

Wikitietoa: Tsaari Pietari Suuren vuonna 1703 perustama kaupunki oli vuosina 1703-1924 nimeltään Pietari (ven. Санкт-Петербург, Sankt-Peterburg), kutsumanimeltään ven. Питер, Piter; vuosina 1914–1924 Petrograd ja 1924–1991 Leningrad). Pietari on rakennettu suomalaisheimojen ikivanhan kauppapaikan Nevanlinnan paikalle Ruotsin eli naapurimaan alueelle valloitussodan aikana. Pietari oli Venäjän pääkaupunki vuosina 1712–1918.

Onneksemme, Luojan ja EU-pakotteiden kiitos, jälkistalinistisella valtakunnanjohtaja Putinilla ei tiettävästi ole käytössään enempää kuin yksi valtamerikelpoinen lentotukialus (joka sekin toivottavasti kohtaa matkallaan jonkin pintauimariprotestoijan kuten vaikka Miinan). Jos ne Ranskan jo myymät ja lupaamat huippumodernit Mistral-meritaisteluasasemat olisi toimitettu Mordorskij Flotille, maailmanlopuntunnelmat olisivat varmaan lähempänä.

Ihmiskunnan ja YK:n näkökulmasta ei Putinin Venäjänkään tulisi erityisemmin juhlia enempää Krimin valtausta kuin noita Inkerin suomalaisten maiden ryöstämisiä sotauhoteollisuutensa käyttöön sen kummemmin Itämerellä, Laatokalla, Mustallamerellä kuin Syyrian suunnallakaan, ks. http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224930-y...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Myös lauseesi "Venäjällä laivanrakennus ja merenkulkuun on tunnettu jo ammoisista ajoista. Siihen viittaavat luolamaalaukset vuodelta noin 3000 eaa. Yksi vanhimmista aluslöydöistä Venäjällä juontaa juurensa aina vuoteen noin 5000 eaa" ovat jotensakin harhaanjohtavia, luolamaalaukset kun ovat ihan muitten kuin venäläisten käsialaa.

Ensimmäiset venäläiset laivanrakentajat tulivat nykyisen Venäjän alueelle vasta muutamia satoja vuosia sitten ehkä yhtä aikaa tai myöhemmin kuin romanit. Venäläästen laivanrakennustaito on alkujaan peräisin viikingeiltä ja niiltä alkuperäiskansoilta, joiden maita varhaisen Rys-valtion ja Novgorodin ja Iivana Julman 1500-luvulla perustaman Moskovan ruhtinaskunnan kolonialistit kulloinkin ryöstivät, ja toki sitten Pietarin aikoina hollantilaisilta ym.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Myös lauseeni "Venäjällä laivanrakennus ja merenkulkuun on tunnettu jo ammoisista ajoista..." lähde on sivulta :
http://www.morye.crimea.ua/ru/about.html
Ette huomanneet varmaan?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #11

Niin. Lähde pravdalle ei useinkaan tarkoita lähdettä tositiedolle. ;)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Veikko Savolainen kirjoitti: [...Noitten kolmen pisteen välillä on pari lausettasi],

- pisteet ovatkin tarkoituksella laitettu, koska en halunnut tähän blogiin mitään vakavaa, koska laitoin sen vapaavuoroon.

Niin kuin sinä hankit tietoa wikipediasta, niin minäkin ja lisäksi muistakin nettilähteistä, joten niin kuin venäläinen sanonta on: "За что купил за то и продал."/"mitä tietoa löysin sitä teille tarjosin"!

Pietarin kaupungin rakentamisesta on blogissani:

"Pietari on rakennettu inkerinsuomalaisten luiden päälle". Jos kiinnostaa, niin ole hyvä :
http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110839-piet...

Minä en halunnut nostaa tässä blogissa stalinismia, putiniismia, EU-pakotteita,Syyria ja Krimia ym. aiheita, mutta en tietenkään kiellä keskustelua, joten kiitos paljon kommentista!

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Toki nettilähteillä ja lähteillä yleensäkin on luotettavuuseroja, ja varsinkin venäläisiin lähteisiin tulee suhtautua terveellä varauksella, niin kuin kaikki inkeriläiset hyvin tietävät. Tuo linkkaamasi blogi on edelleen ihan yhtä kiinnostava kuin oli silloin uutenakin, suosittelen kaikille uudelleenlukemista. Tietenkään Sinun ei tarvitse nostaa jokaisessa jotenkin Venäjää käsittelevässä blogissa esiin stalinismia, putinismia, EU-pakotteita, Syyria ja Krimia ym. aiheita, mutta joskus ne tuntuvat silti lähes välttämättömiltä ainakin kommenteissa, jotta kiilusilmäistä putinistinäkökulmapropagandaa voidaan jotekin peilata niin kuin yleensäkin praavdaa peilataan tosiasioihin - tuo 320-vuotisjuhla voittopuolisesti ilon ja ylpeydenaiheena kyllä vaatii edes hitusen totuusnäkökulmaakin eli että koko Venäjän sotalaivasto pelkkänä imperialistisena tuhovoimana olisi ihmisyyden kannalta paras upottaa Kurskin seuraksi...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #15

Hallitsen venäjän kieltä ja tietenkin etsin nettilähteitä sieltäkin ja mielestäni suhtaudun "terveellä varauksella".

Mainitset Kursk-ydinsukellusvenettä. Totuusnäkökulmani tähän:
Kirjoitat, että .."koko Venäjän sotalaivasto pelkkänä imperialistisena tuhovoimana olisi ihmisyyden kannalta paras upottaa Kurskin seuraksi..." Vertailu ei tunnu mukavalta! Kurskin onnettomuudessa menehtyi 118 miehistön jäsentä, joitten nimet ovat tiedossa ja omaisten ja moneen muunkin ihmisen, ainakin Venäjällä muistissa.

Sanotaan Stalinin sanoneen, että "yhden ihmisen kuolema on tragedia ja miljoonien se on vain tilastot.". Tässä voi sanoa, että 118 ihmisen kuolema oli tragedia.

Jos puhutaan nyt merimiehistä, niin NL-ssa aikoinaan edesmennyt enoni oli määrätty 18 vuotta täyttäneenä suorittamaan asevelvollisuutta merivoimiin. Palveli laivastossa viisi vuotta. Eli Kurskin miehistökin oli käskystä siellä.

Kiitos kommenteista!

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #17

Nyt kaduttaa tuo Kursk-vertaus. En tietenkään haluaisi että yhtään ihmishenkeä, edes merisotilastakaan varsinkaan ei-hyökkäävässä palveluksessa menetetään varsinkaan rauhan aikana. Ajattelin Kurskilla nyt vaan sitä hengetöntä metallikuorta samain kuin koko Venäjän sotakalustoa yleensäkin - ne olisi paras tuhota ja romuttaa mahdolliseen hyötykäyttöön paremminkin kuin upottaa mereen sen eliöstöä saastuttamaan. Työttömiksi jääville on tarjottava jännittäviäkin tehtäviä vaikkapa mafianvastaisessa ei-putinistisessa taistelussa, ydinasepurkutöissä ja Pietarin katulasten suojelutoimessa yms. tarpeellisessa. Aseistariisunta pitäisi ehdottomasti aloittaa heti ja nimenomaan Venäjän kaltaisista imperialistisista roistovaltioista!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #18

Veikko Savolainen kirjoitti: [...koko Venäjän sotakalustoa yleensäkin - ne olisi paras tuhota ja romuttaa mahdolliseen hyötykäyttöön paremminkin kuin upottaa mereen sen eliöstöä saastuttamaan.],

- Oletetaan niin kuin ehdotat! Että Venäjä itse tuhoa ja romuttaa oman sotakalustonsa rauhaa ajatelleen koko maapallolle! Se tarkoittaisi sitä, että Venäjä luottaa koko maailman hyvyyteen? Onko sitä olemassa? ja luottaisivatko muut maat?

En ole asettunut Venäjän puolelle, mutta kysyn:
Onko muilla mailla sitten vain "rauhanaseet" varastoissa?
Yksikään maa käytännössä ei lähtisi ensimmäisenä tuhoamaan omaa sotakalustoa, koska on selvä, että joutuisi äkkiä valloitettavaksi.
On aika monta maata, jotka haluavat laajentaa omia rajoja ja kasvaa imperiumiksi.

Nämä aiheet eivät mahdu tämän blogin raameihin, joten linkitän aikaisemmat kirjoitukseni

"Imperiumit maailman näyttämöllä" ja "Geopoliittista shakkia" tähän, jos kiinnostaa:

http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197540-impe...

http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/182283-geop...

Mukavaa viikonjatkoa lumisissa merkeissä! Näille kulmille taisi tulla talvi? :))

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #20

Talvea pukkaa, ja hyvä niin. Ajattelin tuolla aseistariisunnan aloittamisprioriteetilla sitä, että kiireisempää toki olisi saada selvät roistovaltiotapaukset ja aktiivisesti toisten puolelle valloitussotiin höökivät ensin kuriin ja sitten vasta toissijainen tarve olisi ottaa puolustusaseet pois meiltä, jotka emme liitä/anneksoi toisten maita omiksemme. Venäjällä se taipumus on aina ollut, viime sodissakin heti syyskuussa 1939 julisti miehittämänsä Itä-Puolan Neuvostoliiton alueeksi samaten kuin loppuvuodesta Suomenkin ja edelleen ne alueet jotka onnistui lopulta ryöstämään. Krim ei ole koskaan kuulunut laillisesti Venäjälle, mutta aseiden voimalla sitäkin taas hallussaan pitää. Suomihan ei julistanut Itä-Karjalan miehitysalueita koskaan omikseen, vaan ainoastaan omat maat palautettiin Tarton rauhan kartan rajoihin itsenäisyyspäivänä 1941.

Nuo sanasi "En ole asettunut Venäjän puolelle, mutta..." nostavat taas huonon omantunnon pintaan, ikään kuin olisin herättänyt aavistuksen siitä 'ryssänkanssaveljeilystä' syyllistämisestä. Taidankin valita tämän tavallaan merkittävän hieman arkaluontoisenkin ilmiön seuraavan blogini aiheeksi. Kiitos jutustelusta Viola, varohan liukastelua lumien ja jäiden tultua!

P.S. Nimesi Viola varmaan on herättänyt suomalaisuudestaan huolimatta väistämättä myös myönteisiä mielikuvia Venäjällä, ainakin ennen Valio-pakotteita? ;)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiitos kaikille blogin keskusteluun osallistuneille, suosittelijoille ja lukijoille.

Näin illan ratoksi kuunnellaanpa laulua "Meren aalloilla"

Laulu.Tuomas Koivuviita..Haitari Rainer Nikkanen..Säv. Emil Kauppi..San. HJ. Nortamo.....

https://www.youtube.com/watch?v=1ygH9VWqTao
MEREN AALLOILLA ..( Waves of the sea )1.wmv

Viihtyisää iltaa!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Muistelen että jossain vaiheessa kun NL hajosi niin Gorba alkoi liennyttää, eli teki lännen kanssa mm. aserajoitussopimuksia. Venäjä oli silloinkin taloudellisesti heikoilla. Seurauksena ei ollut suinkaan Venäjän miehitys vaan länsi antoi miljardeja dollareita avustuksia ja lainoja.

Ei Venäjän tarvitsisi aloittaa sotia. Jos Venäjä lopettaisi agressiot, länsi ryhtyisi tukemaan sitä ja kävisi enemmän kauppaa. Venäjällähän olisi koko ajan tuomiopäivän asetta joilla voisi tuhota koko maapallon.
(Gaidar: Imperimin tuho)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiitos kommentista ja vihjeestä kirjaan. En ole lukenut, mutta HS 26.10.2014
René Nybergin kirja-arvion. "Jegor Gaidar analysoi neuvostoimperiumin tuhon".

http://www.hs.fi/arviot/kirja/a1414205945495

Tosi mielenkiintoista!

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset