Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Saimaan kanava

  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava
  • Saimaan kanava

Etelä-Saimaa 5.10.2015 kertoo asiasta otsikolla "Saimaan kanavan liikenne hyytyi 1980-luvun tasolle" – Outi Salovaara HS.

Lehtikirjoituksen mukaan kanava on koko historiansa ollut alikäytössä. Sen kapasiteetti on noin viisi miljoonaa tonnia vuodessa, mutta jopa kaikkien aikojen huippuvuonna 2004 tavaraa kulki vain alle puolet siitä.

    Kanava on investointi, jota ei ole täysin hyödynnetty, sanoo toimistopäällikkö Seppo Kykkänen liikenneministeriön kanavavaltuutetun toimistosta.

    Kanavan ylivoimaisesti suurin käyttäjä on metsäteollisuus raakapuukuljetuksineen. Viime vuosien ongelma on ollut, että kanavaa ylös on tullut raakapuuta, mutta valmiita tuotteita ei kulje alas. Metsäteollisuuden valmiillekaan tuotteille kanava ei aina kelpaa, vaan teollisuudella on vaihtoehtoista rautatie- tai kumipyöräreittejä maailmalle.

Kykkänen uskoo kanavan tulevaisuuteen:

    metsäteollisuuteen on suunnitteilla uusia isompia tehtaita. Sitä kautta näen vesikuljetuksen nousevan uuteen uskoon. Uinumisille on tulossa stoppi. Muun muassa viranomaisista, teollisuudesta ja yrittäjistä koostuva Saimaan kanavan neuvottelukunta on laatinut neljä erilaista tulevaisuudensuunnitelmaa, jotka tulevat virallisesti julki vuodenvaihteessa.

Tuota suunnitelmaa odotellessa kurkistamme Saimaan kanavan mielenkiintoiseen historiaan.

Kanavan historia

Vesitietä Saimaan järvialueen ja Suomenlahden välille yritettiin rakentaa 1500 -luvulta alkaen... ja uudelleen 1600 -luvun alussa Kaarle IX määräsi 1607 amiraali Juustenin rakentamaan kanavaa. Tästä yrityksestä on muistona niin sanottu Pontuksen, oikeammin Juustenin kaivanto... mutta nämä yritykset eivät johtaneet tulokseen.

Ajatus jäi kuitenkin elämään, mutta vasta kun Vanha Suomi vuonna 1812 liitettiin Suomen suuriruhtinaskunnan yhteyteen, olivat sekä valtiolliset että taloudelliset olot hankkeelle suotuisat... Lopulta 1845-1856 toteutettu Saimaan kanava avasi tien Suomenlahdelle.

Kanavan merkityksestä kertoo se, että Aleksanteri II vieraili kanavatyömaalla kesällä 1856 ja kanavan vihkiäisjuhlapäiväksi valittiin hänen kruunajaispäivänsä 7.9.1856. Keisarien Nikolai I:n ja Aleksanteri II:n nimet hakattiin kallioon Tuohimäelle sekä Lauritsalan rullasillalle. Lopullisesti kanava valmistui 1858.
Säännöllinen reittiliikenne kanavaa pitkin alkoi heti avaamisen jälkeen ja alukset kulkivat Viipurin ja Pietarin lisäksi muihin Itämeren kaupunkeihin.

    Saimaan kanavan avaamisella 1856 on ollut suuri merkitys koko Itä-Suomen teollistumiselle... Kanavalla on myös pitkä historia merkittävänä matkailu- ja nähtävyyskohteena.

Liikenteen sekä laivojen koon kasvun vuoksi kanavan rakenteita jouduttiin laajentamaan 1893-1903. Liian pieneksi osoittautunut kanava rakennettiin uudelleen betonirakenteiseksi 1920-luvulla. Kanavan leventäminen ja sulkujen uudelleenrakentaminen alkoi 1926 Mälkiän sulusta. Tästä ns. kanavan toisesta rakentamisesta oli valmiina noin 40% ennen toista maailmansotaa.

Sodan jälkeen kanavasta noin puolet jäi Neuvostoliiton alueelle ja vesitieyhteys Saimaalta merelle katkesi yli 20 vuodeksi.

    Presidentti Kekkosen ansiosta Saimaan kanava rakennettiin uudelleen 1960-luvulla ja laivaliikenne alkoi uudelleen vuonna 1968. Kekkonen tunnusti myöhemmin, ettei hän ollut välittänyt tippaakaan paljonko kanava tulisi maksamaan, vaan hän ajatteli sen olevan ainoa keino saada menetetty Karjala takaisin. Tämä visio ei toteutunut, mutta se on kuitenkin vilkastuttanut talouselämää ja maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin.

Neuvostoliitto vuokrasi Suomelle Saimaan kanavan Neuvostoliiton puoleisen osan 50 vuodeksi. Uusi 43 kilometriä pitkä kanava, jossa on kahdeksan sulkua, valmistui 1968. Uudistetun kanavan vihki presidentti Urho Kekkonen.

Uusi kanava?

Kun Saimaan kanavan kapasiteettia ei ole koskaan täysin hyödynnetty, niin pitäisikö investointia uuteen suuntaa, eli rakentaa uusi kanava? Kuunnellaanpa erästä ehkä laivamiestä jolla tuntuu olevan ajatus tälle aiheelle. Eli rakentaa uusi kanava Kymijoesta?

Mutta ennen kuin uusi kanava saadaan valmiiksi nautitaan kesäisin Saimaan kanavan risteilyistä, niin kuin Tapio Rautavaara konsanaan.

Saimaan Kanavalla – Tapio Rautavaara

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kun ollaan nyt Saimaan vesistöllä, niin tulikin mieleeni...Saimaan saaressa pikkuinen torppa..., eli Juha Vainion esittämän laulun "Vanhoja poikia viiksekkäitä" seurassa, oikein mukavaa myöhäisiltaa!

https://www.youtube.com/watch?v=M9x52lMMk1g

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Saimaan kanava muun muassa työllistää 8'000 - 9'000 ihmistä, joten ei se ihan hyödytön ole. Ja viihtyväthän siellä kesäisin jos ei tuhansia niin ainakin satoja turisteja, jotka pääsevät viisumitta käymään Viipurissa ja Pietarissa.

Astui kerran Kaunis Veerakin tervahöyrylaivan Prinsessa Armaadan kannelle...

"...Kaunis Veera se laivaan nousi
Saimaan kanavalla juu,
tuli, tuli kahvin keittäjäksi
kuukausipalkalla juu..."

https://www.youtube.com/watch?v=KfI90i5SlH4

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Vanha kippari puhuu asiaa, suurimmat syyt nykyisen kanavan toimiattomuuteen tulivat hyvin esille.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Vanha kippari on paljon kokenut ja tietää mistä puhuu! Hän oli maata monta nähnyt, oli itää ja etelää...

https://www.youtube.com/watch?v=vOtBy6PDTQw

Kiitos kommentista!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ja mikä parasta hän ei juuri osoittanut ketään syylliseksi, vaan isompi väylä antaisi mahdollisuuden tuottavaan toimintaan.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #5

Ei syyllistänytkään ketään, joten kaiken lisäksi on vielä hyvä diplomaatti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #6

Tai hyvä kokenut ihminen, jolla itseluottamus kohdallaan.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #7

Joskus valitettavasti tapahtuu niin, että asian ratkaisussa on tärkeä Kuka puhuu.Jos nuo kipparin sanat olisi lausunut joku korkea virkamies, niin ehkä ajatus olisi kantautunut päättäjille asti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #8

Ei paremmin voisi asiaa ilmaista, kiitos Violalle tästä viisaudesta;)))

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #9

Oi, kiitos, kiitos, Ari itsellesi;) keskusteluun osallistumisesta ja kaikille muillekin sivulleni piipahtaneille, kiitos!

Että pysyisimme Saimaan aalloilla lähtisimmekö Kipparikvartetin mukana tervahöyrylaiva Armaada Prinsessan matkalle...1950-mallin mukaan?

Olkaa hyvä! Пожалуйста!

https://www.youtube.com/watch?v=zByIEE7AeiE
Kipparikvartetti - Saimaan valssi (1950)

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset