Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Samppanjaa ja juhlajunia

  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia
  • Samppanjaa ja juhlajunia

Etelä-Karjalaisten lehtikirjoitusten materialien perustella olen kirjoitellut tulevasta niin Pietari -Imatra kuin myös Joensuu-Petroskoi rautateitten henkilöliikenteen avaamisesta.

Molemmilla rataosuuksilla oli ilmoitettu jo aikataulutkin, mutta liikenne toteutui vain juhlajunien muodossa. Tuntui, että kaikki on niin valmista, että odotimme vain konduktöörin vihellystä matkalle!

Imatralainen lehdessä Tuija Horttanainen 8.-9. helmikuuta 2014 "Logistiikkakeskus rajan pintaan" kerrotaan, että Imatran kaupunginjohtajan Pertti Lintusen mukaan syy on venäläisissä virkamiehissä, joitten mukaan junaliikenteen Imatra-Svetogorsk rajanylityspaikka ei täytä kansainvälisen rajanylityspaikan statusta, joka vaikeuttaa tilannetta. Statusmuutokseen on Lintusen mielestä valmiudet Suomen puolella, mutta Venäjän viranomaisilta tulee koko ajan lisätoiveita, pitäisi olla "sitä ja tätä". Neuvottelut jatkuvat jälleen tässä kuussa, mutta mitään päivämäärää junan kulkemiselle ei ole tiedossa.

Samppanjaa ja juhlajunia

Lieneekö juhlajunien samppanja loppunut kesken, kun "uusia" junayhteyksiä ei viime aikoina ole avattu? Ruostuuko vanha Karjalan rautatie ja myös sen sivuraide Antreasta (Kamenogorsk) Imatralle? Tuo rata on kuljettanut turisteja vuodesta 1892 alkaen Pietarista Imatralle. Onko asia jäänyt taas hamaan tulevaisuuteen vai suunnitellaanko vielä uusia projekteja valtion kassasta, että taas olisi mahdollisuus juhlia näitä "uusia junayhteyksiä"?

Lähetän kuitenkin "Lentävän kalakukon" musiikin tahtiin terveiset niin Pietariin kuin Petroskoihin ja toivon, ettei radat ruostu että pian ne kiskot laulaa ja voimme lähettää terveisiä molempien pääkaupunkeihin. :)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Muistaakseni junayhteyden Joensuu-Petroskoi tai päinvastoin nosti esiin ensi kertaa Karjalan tasavallan päämies Alexander Hudilainen Petroskoissa Venäjän ja Suomen rautatieyhtiöiden yhteistyöseminaarissa. Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö RZD (РЖД) oli myös ajanut asiaa...
Aiheesta keskusteltiin blogissani ja matkustajat suunnittelivat lähtöä ja jotkut taisivat päästäkin matkalle, mutta mihin se kaikki pysähtyi?

http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/12...

Tämän blogin suosituimmat