Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Inkerin kirkko ja Ruotsin kuninkaat

  • Lempaalan kirkko
    Lempaalan kirkko

Valta

Inkerin luterilaisen kirkon juuret ovat peräisin 1600-luvun ajoilta, jolloin syntyi siirtolaisten muutto Suomesta Ruotsin valloittamille alueille Inkeriin.

1600 -luvun alussa, suuren sekasorron aikana Venäjällä, Ruotsi käytti hyväkseen Venäjällä käytyä taistelua valtaistuimesta ja piti hetkeä sopivana vallatakseen alueet, jotka se oli jo kauan sitten katsonut itselleen sopivaksi.

Venäjän valtaistuimelle nousi ensimmäinen tsaari Romanovien dynastiasta ja maan sisäisen ongelmien vuoksi tehtiin suuria myönnytyksiä Ruotsille: Inkerinmaa siirtyi Ruotsin hallintaan.

Kirkot

Ensimmäinen luterilainen kirkko ja seurakunta, Lempaalan seurakunta, oli perustettu vuonna 1611. Voimme sanoa, että Inkerin kirkko on saanut alkunsa Ruotsin kirkosta.

Vuoden 1618 veroluettelon mukaan Inkerinmaalla oli autioitunut kokonaisia kihlakuntia, sillä ruotsalaisten piti asuttaa sodan tyhjentämä provinssi uudelleen.

Muutoliike

Siten Inkerinmaasta tuli ikään kuin ruotsalaisten Siperia, koska esimerkiksi sinne lähetettiin maatyöläisiä, josta oli osa karkotettu alueelle rangaistukseksi. Tämän ohella alueen väestöä kasvattivat myös sotaveteraanit, joita Inkerinmaalle asutettiin sen jälkeen kun he olivat suorittaneet asepalveluksensa armeijassa.

Saman aikaan kun Ruotsin viranomaiset pyrkivät virallisin toimin edistämään Inkerinmaan asuttamista syntyi spontaani muuttoliike Ruotsin itäisistä suomalaista provinsseista.

1600-luvun loppuun mennessä suomalaiset olivat enemmistönä. Vuonna 1656 suomalaisia maahanmuuttajia oli väestöstä 41,1%, vuonna 1671 56,9%, vuonna 1695 jo 73,8%.

Seurakunnat

Vuonna 1655 Inkerinmaalla toimi jo 58 evankelista seurakuntaa, joiden omistuksessa oli 36 kirkkoa ja joissa toimi 42 pappia.

Kuka olisi pystynyt noin 50 vuodessa rakentamaan 36 kirkkoa? ei tietenkään ne maahanmuuttajat. Se on selvä, että luterilaisten kirkkojen rakentamisen rahoittivat Ruotsin kuninkaat, koska halusivat poliittisista syistä luterilaistaa alueen vastaan Venäjää. Paikallinen kansa osittain venäläisiä, inkerikkoja ja vatjalaisia, jotka olivat ortodokseja, joutuivat lähtemään alueelta.

Pietari Suuren aikana 1767 oli rakennettu Pyhän Marian kirkko Pietarissa, josta tuli Inkerin suomalaisten pääkirkko Venäjällä.

Kaikki Inkerin kirkot kuuluivat ennen vuotta 1992 Viron evankelis-luterilaisen kirkon rovastikuntaan.

Eli Ruotsi oli rakennuttanut kirkot Inkerinmaalle, mutta maailman myllerrykset ovat tuhonneet niin kirkot kuin Inkerin kansankin.

Niin surullista se on!

Lähteet :

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"maailman myllerrykset ovat tuhonneet niin kirkot kuin Inkerin kansankin."

Sellainen on maailma. Kuten itsekin kirjoituksessa kuvailit, maailman myllerrykset tuhosivat myös inkerikkojen ortodoksisen kulttuurin ja loivat tilalle suomalaisen inkeriläisyhteisön luterilaisine kirkkoineen.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Juha Kuikka : [...maailman myllerrykset tuhosivat myös inkerikkojen ortodoksisen kulttuurin ja loivat tilalle suomalaisen inkeriläisyhteisön luterilaisine kirkkoineen.],

- nyt ei enää ole inkerikkoja ja heidän kulttuuria, niin kuin Inkerin suomalaisia luterilaisine kirkkoineen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ymmärtänet kuitenkin, että tarkoitin vain huomauttaa, että kun suret inkeriläisten kohtaloa maailman myllerryksissä, niin suomalaisten invaasio Inkerinmaalle 1600-luvulla tuhosi yhtä tehokkaasti inkerikkojen kultturin ja elämän. He eivät emigroituneet 1900-luvun lopun inkeriläisten tapaan Suomeen, vaan matkasivat evakkoon Novgorodiin ja Tverin kuvernementtiin. Myös heidän kulttuurinsa perään voi haikailla maailman myllerryksissä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #3

Suren inkeriläisten kohtaloa maailman myllerryksessä, koska olen inkeriläinen. Monen muun suomalais-ugrilaisten kansojen kohtalo alkaa olla samanlainen jäädä maailman myllerryksen jalkoihin, vaikkei ne sota myllerrykset sinne asti ulottuneetkaan.

Miten inkerikot 1900-luvun lopussa "matkasivat evakkoon Novgorodiin ja Tverin kuvernementtiin"? Ei silloin ketään enää evakkoon lähetetty!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #5

Tuo 1900-luvun lopussa viittaa siis inkeriläisten "evakkoon" Suomeen. Kuulut itsekin siihen ryhmään. En erikseen maininnut samassa lauseessa, että inkerikot joutuivat evakkoon jo 1600-luvulla. Sehän kävi ilmi jo aiemmin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #6

Juha Kuikka,

niin et maininnut erikseen ja minä taas en lisännyt, että he, inkerikot, olivat jo 1600-luvulla lähteneet...

Mielestäni inkeriläisten muuttoon 1900-luvulla ja inkerikkojen muuttoon 1600-luvulla ei voi käyttää sanaa "evakuointi".

Evakuoinnin järjestää joku valtio, mutta niin inkerikot kuin inkeriläiset lähtivät paikalta jokainen omilla ehtoilla ja kyydeillään.
Vaikka inkeriläiset saivat kutsun Suomen valtiolta/Mauno Koivistolta, mutta ei meille mitään ollut sen enempää järjestetty. Kiitos kun palasit kommentoimaan!

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #7

Mitä tällä tarkoitat: Vaikka inkeriläiset saivat kutsun Suomen valtiolta/Mauno Koivistolta, mutta ei meille mitään ollut sen enempää järjestetty.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #10

Tarkoitin sitä, että täällä Suomessa olisimme jotenkin löytäneet toisiamme ja olisimme pystyneet säilyttämään hieman omaa kulttuuria perinnettä...mutta meitä luokitellaan täällä etnisiksi venäläisiksi. Saapumis lomakkeissa kun merkitään lähtömaa Venäjä, joten kaikki ovat venäläisiä / tai venäjänkielisiä. Eli emme ole hyväksytty suomalaisiksi. Olin yllättynyt seminaarissa, jonne linkki, jos kiinnostaa. Kiitos kommentista.

http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/102440-ovat...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #12

Onko sillä suuri merkitys miksi luokitellaan? Venäjä on Venäjä ainakin toistaiseksi ja sieltä tänne muuttaneet ovat venäläisiä. Toki voivat puhua äidinkielenään myös suomea. Onko se arka tai vaikea asia?
Kaikenlaisia kömmähdyksiä sattuu. Erehtyipä MTV3 10 uutisissa vieraillut asiantuntija, suomalainen, nimittää Suomea entiseksi sosialistiseksi maaksi. Minusta Suomi ei koskaan ole ollut sosialistinen maa, vaikka sinnepäin onkin kumarrellut. Ennemminkin olemme kuuluneet Ruotsin valtapiiriin enimmän osan ajasta, vuosisatoja.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa Vastaus kommenttiin #12

Suomessa kannattaa suhtautua rauhallisesti Venäjään. Uskon vahvasti, että ajan myötä suomalaiset ja venäläiset voivat olla ylpeitä ja iloisia naapuruudestaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #14

Olet Tarja oikeassa. Uutisointi oli eilen MTV3:ssa liian provosoivaa. Minusta journalistien ja median pitäisi nyt suhtautua asioihin hiukan hillitymmin. Kansalaisia ei saa kiihottaa, jota näyttää tapahtuvan. Sellainen on pelottavaa ja suorastaan väärin.

Venäläinen ystävämme lähetti tänään viestin, jossa oli selvästi heidän uutisointinsa näkökulmasta Ukrainan tilanteesta. Hän on käynytkin useasti Ukrainassa. Sanoin ihmisten olevan siellä hyvin köyhiä. Hän ei uskonut, että Ukrainassa olisi venäläisiä joukkoja. Niitähän meidän TV:ssä on näytetty. Hän kysyi suomalaisten kantaa. Totesin, että mehän voimme kertoa vain oman kantamme. Emme suomalaisten kantaa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Ensimmäisestä Inkerin kirkon Lempaalan seurakunnasta tietoa löytyy linkistä :

http://www.inkeri.com/Virtuaali/Lempaala/Lempaala.htm

Sen verran voin sanoa, että Lempaalan seutu on synnyinseutuni, tarkemmin Oinalan kylä. Edesmennyt Lyyti tätini kävi siinä kirkossa rippikoulun ja konfirmaation. Kahta vuotta nuorempi äitini ei enää ehtinyt käydä konfirmaatiota kun kirkon viimeinen pappi Aatami Kuortti oli vangittu ja kirkko todennäköisesti räjäytetty.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Espoolainen kirjailija Sinikka Paavilainen on kertonut inkeriläisten historiasta sekä luennoin, että kirjassaan Kyynelvaunut. En ole lukenut kirjaa vielä, mutta hän on perehtynyt aiheeseen hyvin.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Sinikka Paavilaisen kirjaa "Kyynelvaunut" luen just. Yritän seurata ja etsiä, jos huomaan jotain uutta ja vanhaakin kirjallisuutta inkeriläisistä, koska Neuvostoliitosta muuttaneena, vasta täällä Suomessa itse Inkerin suomalaisena pääsin tutustumaan Inkerin kansan historiaan.
Kiitos, Tarja, kommentistasi!

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ville Haapsalo on kerännyt mukavasti Venäjältä tietoja suomensukuisista kansoista. Arvokasta tietoa. Kaikkea ei TV:ssä varmasti näytetä, mutta dokumentoitu on varmasti monenmoista.

Suomalaisetkin ovat olleet muutosten tuulissa. Naapurit ovat tehneet meille mitä lystänneet. Vieneet sotimaan ja ottaneet omaisuuttamme. Inkeriläiset eivät ole poikkeus maailman mylläkässä.

On hienoa, että arvostat omaa kulttuuriasi. Kaikki eivät sitä tee, eivätkä kulttuurinsa perään haikaile.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset