*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Joensuu - Petroskoi junayhteys

  • Joensuu - Onkamo - Värtsilä - Matkaselkä - Jänisjärvi - Suojärvi - Petroskoi
    Joensuu - Onkamo - Värtsilä - Matkaselkä - Jänisjärvi - Suojärvi - Petroskoi

Venäjän Rautatiet (РЖД) avaa uuden kansainvälisen reitin Petroskoi-Joensuu!

Ensimmäinen juna lähtee Petroskoista 28.joulukuuta ja liput ovat jo myynnissä. Paikka toisen luokan makuuvaunussa maksaa 39 euroa, ensimmäisessä luokassa 60,8 euroa. Aluksi raiteille pannaan vain turistijunat. Jos tulee kysyntää, niin säännöllinen liikenne aloitetaan vuonna 2015, kirjoittaa niin "Venäjän Ääni" kuin myös "Venäjän Rautatiet"- "РЖД- Партнёр" 06.12.2012

Uuden kansainvälisen reitin avajaisissa, eli ensimmäisen junan lähtöasemalla Petroskoissa tulee järjestetty juhlatilaisuus, jonne osallistuvat Karjalan tasavallan, Venäjän ja Suomen viranomaiset.

Aika nopeasti tämä asia Venäjän ja Suomen valtioitten Rautateitten välillä tuli ratkaistuksi. Pohjois-Karjalan uutiset kirjoittivat 20.9.12 "Venäjä halua junayhteyden Petroskoista Joensuuhun".

Lehtikirjoituksen mukaan reittiavauksen neuvottelut olisivat tapahtuneet seuraavalla viikolla, joten asia on edennyt tosi hyvällä vauhdilla kun vajat kolmen kuukauden päästä juna Petroskoista lähtee viemään matkustajia Joensuuhun! Joten Venäjä halusi ja sai junayhteydet Pohjois-Karjalaan ja varmaan siitä hyötyvät molempien maitten matkustajat.

Toisin kuin täällä Kaakkoiskulmilla, eli Etelä-Karjalassa aina vain pähkäillään miten suostua siihen ja järjestää junayhteydet Pietarista tai Viipurista Imatralle, vaikka ratayhteys ja rahtiliikenne on jo Viipurista olemassa!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Hyvä kehitys. Seuraavaksi Kajaani-Kostamus-Kotskoma, josta jatkoyhteydet niin Murmanskiin kuin Petroskoihin i.t.d. (toisaalta, pääsen jo nyt joka ilta yöjunalla vaikkapa Vladivostokiin; viime viikonloppuna matkustin vaimoni kanssa yöjunalla Kostamuksesta Pietariin: hyvä kyyti, ainoastaan provodnik oli lämmittänyt liiankin hyvin >> peräti +28 astetta. Kahden hengen lippu sinne 136 euroa).

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Venäjän Ääni kertoo myös, että "...Jo ensi vuonna nämä junat menevät Ouluun asti, joka sijaitsee 750 km:n päässä Petroskoista. Toistaiseksi kysymys on turisteille tarkoitetuista charter-matkoista, mutta jo kahden vuoden päästä reiteistä saatetaan tehdä säännöllisiä, kertoo Federalnaja passazhirskaja kompanija-yhtiön (ven. Federaation matkustajayhtiö) varapääjohtaja Oleg Nikitin."

Seuraavaksi varmaan avataan ensivuoden keväällä liikennöintiä varten junareitti Pietari – Viipuri – Imatra, josta aktiivisesti keskustellaan näilläkin kulmilla.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Lisäyksenä edelliseen viestiini: lippujen osto venäläisjuniin käy netin kautta kuin tanssien; vaikkapa umpikorvesta käsin. Suosittelen. Ei muuta kuin henkilö- ja passitiedot, jonka jälkeen visamaksu. E-lippu saapuu sähköpostiin sen jälkeen varsin nopeasti. Kehitys kehittyy, niin idässä kuin meillä!

https://www.trainsrussia.com/en/travels

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Esimerkiksi menolippu Pietarista Odessaan: 160,84 euroa...

Departure from St.Petersburg at 23:59 on Dec 14, 2012
Arrive to ODESSA at 09:11 on Dec 16, 2012.
Traveltime: 35.12 hours. Price: 2nd Class (kupeinyi wagon: 4-hengen makuuhytti): 160.84 EUR / 3rd Class (platskartnaja: avoin makuuvaunu): 92.54 EUR

Ja menolippu Moskovasta Vladivostokiin:

Departure from Moscow at 00:35 on Dec 14, 2012
Arrive to VLADIVOSTOK (Gorod) at 17:55 on Dec 20, 2012.
Traveltime: 161.20 hours. Price: 2nd Class: 404.67 EUR and 3rd Class: 156.09 EUR.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Siis viikko Siperiaa.

Ensin Pietari, sitten Moskovaan, sitten Vladivostok.

Mitenkähän pääsisi edelleen etelään, vaikkapa Hongkongiin...

Seikkailijanvereni liikahtelee iltaisin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #10

Alun jo tiedätkin, mutta eipä sitten vaan kun Moskova - Peking ja Peking - Hongkong.
http://www.seat61.com/Trans-Siberian-moscow-beijin...
http://www.chinatrainguide.com/beijing-railway-sta...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #12

Kaleville tästä asian vierestä:

Muutama vuosi sitten ajelin muistaakseni ranskalaisten omistamalla rautatielinjalla Romaniassa ;) Tarvitsetko vihjeitä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #13

Nytpäs pitää hetkonen kelata (ei taida olla yhtä helppo päätelmä kuin CFR). Jostain kommentistasi päättelin, ettet asu kaukana Kuorajärvestä?

Terv. KK

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #14

Näyttää siltä, että Deutsche Bahn on viimeisimpien tietojen mukaan ostamassa k.o. yhtiön.

Kuorajärvi ei liity tähän mutta Transilvania liittyy ;)

---< siirsin Kalevin blogiin tämän harharetken ;)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #12

Tässä blogissa on mainio linkki, jossa pääsee jo virtuaalimatkalla siperian läpi (hieno toteutus: yhden viikon filmi, samanaikainen googlekartta ja junan taustaäänet/musiikki valinnan mukaan):

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/83199-trans...

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen Vastaus kommenttiin #16

Kiitos transsiperian matkasta! Se oli vielä sitä aikakautta!
Niin nämä kuvat kuin "idänmatka"-kuvat tuovat mieleeni paljon muistoja elämästäni Neuvostoliitossa. Itse en käynyt pidemmällä kuin Kazahstanin pääkaupunki Alma-Ata, jonne matka kesti Moskovasta noin 5 vuorokautta.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Hieno homma ja pakkohan tuo on käydä kokeilemassa.

K Veikko

Venäjän ääni tietää kertoa myös, että
"Junaliikenne Venäjältä Imatraan, Joensuuhun ja Ouluun saadaan raiteille".

Tässäpä oiva tapa kehittää kaupallista yhteistyötä Venäjän kanssa tavalla, josta on hyötyä monelle liikkujalle.

  • Ajetaan Petroskoista lähtevä juna Ouluun Lieksan ja Kontiomäen kautta paikallisjunana. Tällä tavalla tuon matkaosuuden julkista henkilöliikennettä saadaan lisättyä ja siirtymään raiteille.
    Ulkomaisella pääomalla ja työvoimalla toteutettuna saattaa olla kannattavaa ajaa tällainen junavuoro, joka suomalaisella ei ole kannattava.
  • Monelle venäläiselle opiskelijalle aukeaa mahdollisuus ilmaiseen opiskeluun Oulun yliopistossa, kun edullinen junayhteys saadaan toimimaan.
K Veikko
    Ajetaan Petroskoista lähtevä juna Ouluun Lieksan ja
    Kontiomäen kautta paikallisjunana

Vastaava paikallisjunan ja kaukojunan yhdistelmä on käytössä esim Lahti - Tampere välillä: VR tarjoaa pientä alennusta matkan hintaan, jos matkustaja on valmis luovuttamaan paikkansa Lahti-Helsinki matkustajalle (oikorata) ja kulkee osan matkasta Lahti - Riihimäki paikallisjunassa.

Tällä tavalla saadaan matkustajia paikallisjunalle Lahti-Riihimäki. Ilman näitä kaukomatkustajia saattaisi Lahti-Riihimäki -yhteys muuttua kokonaan kannattamattomaksi.

Vielä tuohon hyötyluetteloon lisään sotilaallisen pointin:

  • Suomen itäisen junaliikenteen haltuunotto on Venäjälle edullinen tavoite siinä kuin rekkaliikenteen omistaminenkin Suomessa. Tässä yksi syy sille, miksi yhteistyö junavuorojen aikaan saamisessa on joutuisaa ja konkreettiset tulokset nopeasti saavutettavissa.
Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Tähän keskusteluun lsään vielä VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mielipedettä asiaan, hänen mukaan VR on aina avoin uudelle liiketoiminnalle.

- Uusien reittien aavaaminen vaatii kuitenkin tarkkoja kannattavuuslaskelmia. Meidän lähtökohta on se, että liiketoiminnan pitää olla kannattavaa. Jos liiketoiminnalliset edellytykset täyttyvät, olemme toki valmiita neuvottelemaan uusista yhteyksistä, Vanhanen sanoo.

Vanhanen arvelee, että venäläisten tavoitteena on lisätä tilausliikenteen ylikulkupaikkoja Suomen rajalla.

Lainattu uutisesta :

http://yle.fi/uutiset/venaja_haluaa_junayhteyden_p...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Käytännössä tuo on kyllä aina tarkoittanut eitä. Minkäänlaiset kokeilutkaan eivät ole kuuluneet VR:n repertuaariin, mutta luonnollistahan tuo oikeastaan on yhtiön ollessa valtiovallan erityisessä suojeluksessa.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pj044.htm

Terveisin Kalevi Kämäräinen

K Veikko

Olen samoilla linjoilla Kalevi Kämäräisen kanssa.

> vaatii kuitenkin tarkkoja kannattavuuslaskelmia. Meidän
> lähtökohta on se, että liiketoiminnan pitää olla
>
> olemme toki valmiita neuvottelemaan uusista yhteyksistä

Tuollainen lausunto kertoo sen, että VR on virasto.

Normaali bisnestoiminta perustuu yrittämiseen ja erehtymiseen: Sen sijaan, että käytettävissä olevat resurssit laitetaan bisnesmahdollisuuden vuosikausia kestävään tutkimiseen ja poliittisten selvitysten tekemiseen, voitaisiin tuo sama resurssi käyttää uuden junavuoron käynnistämiseen. – Matkustajat sitten äänestävät omalla rahallaan onko junavuoro tarpeellinen vaiko ei.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Veikko Kukkonen kirjoitti:" Matkustajat sitten äänestävät omalla rahallaan onko junavuoro tarpeellinen vaiko ei.",
- näin se pitäisi ollakin!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Lisää aiheeseen :

"Lisäjunat raiteille Moskovan ja Helsingin välillä"

Joululoman ajaksi Moskovan ja Helsingin välillä raiteille pannaan lisäjunia. Lisäjunat lähtevät Moskovasta 28., 29. ja 30. joulukuuta ja 2. ja 3. tammikuuta. Paluujunat lähtevät 6., 7., ja 8. tammikuuta...
Helsingin ja Pietarin välillä kulkevien Allegro-pikajunien aikataulu myös muuttuu."

Lähde "Venäjän Ääni" 7.12.2012

http://finnish.ruvr.ru/2012_12_07/Lisajunat-raitei...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Hiukan on huvittanut tuo VR:n "palvelualttius" lisäjunienkin kanssa: matkustajia kärrätään Kuopiosta Nurmekseen ja Kajaanista Vuokattiin linja-autoilla, vaikka molempiin määränpäihin kulkevat kiskotkin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Petroskoin juna avasi yhteyksiä.
Uusi kansanvälinen junayhteys Suomeen otti ensi askelensa lauantaina ( 29.12.2012), kun Joensuun asemalle saapui kolmisensataa vierasta Petroskoista kiskoja pitkin. Tähän saakka rata on palvellut tavaraliikennettä.Nyt kyydissä oli ostosmatkailijain lisäksi Karjalan tasavallan ja Petroskoin kaupungin johtoa.
Aluksi Petroskoin juna kulkee tarpeen mukaan. Aikataulutettuun kulkuun pyritään parin vuoden päästä.Nopea juna voisi puolittaa matka-ajan. Nyt 300 kilometrin väli kestää autolla kuutisen tuntia. Lähde: UV 30.12.2012/STT

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Juna Joensuu-Petroskoi ei päässyt liikennöimään,mutta jäihän sentään LAULU! :))

https://www.youtube.com/watch?v=ytJvINkqzuU
Sattuma Petroskoi-Joensuu-Petroskoi

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Minä ajan Petroskoil...Karjalainen laulu liivinmurteella.

https://www.youtube.com/watch?v=mBkJ9sL6HYQ
Myllärit - Petroskoi

Karelian (Livvik) song "Petroskoi", singing "Myllärit".

Ongo Petroskoi kaunis linnaine,
čoma Oniegan järven randaine.
Rahvas Karjalas hüvin eletäh,
eloaigaistu ainos kohendah.

Rahvas linnah ajetah,
toine toizel küzütäh:
- Kunne ajat?
- Kunne ajat?
Sinä ajat, minä ajan,
sinä Petroskoil,
minä Petroskoil.

A gu dorogat külih stroittih,
kivet, kannot kai matkal murrettih.
A gu maššinat linnah ajetah,
buitto villaizet kerät kurutah.

Rahvas linnah ajetah,...

Tulou aigu vie muga elämmö,
gul´ankal kuudamalla ajammo,
kalitat huondeksella paistammo,
bil´etat Petroskoilla ostammo.

Rahvas linnah ajetah,..

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset