Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Imatran raja-asema sai rahansa

  • Imatran raja-asema sai rahansa

Imatran Raja-Asema Sai Rahansa.

Näin kirjoittaa Uutisvuoksessa 10.8.2012 Harri Manskinen. Lehtikirjoituksen mukaan eurot laajennukseen löytyvät valtiovarainministeriön budjettiesityksessä ensi vuodelle. Noin 14 miljoonan euron hankkeeseen on jo myönnetty EU:n Enpi-ohjelman mukaista rahoitusta 80 prosenttia kokonaiskustannuksista.

Imatran nykyisen rajanylityspaikan kapasiteetti yli tuplaantuu ja vetää laajennuksen jälkeen neljä miljoonaa rajanylittäjää vuodessa.

Kaakkois-Suomen rajavartioston (K-SR) komentaja Tero Kaakinen on tyytyväinen budjettiesitykseen. Suunnittelu on jo täydessä vauhdissa, ja ensimmäiset hankekokoukset ovat takana. Valmista Imatralla on vuonna 2015.

Saman aikana Venäjän puolella laajennetan Svetogorskin rajanylityspaikkaa.

    "Rajanylitysliikenne Imatran ja Svetogorskin (entinen ENSO) välillä alkoi 17.3.1972 Svetogorskin sellu- ja paperikombinaatin rakennustöiden alettua. Imatran rajanylityspaikka on toiminut kymmenen vuotta kansainvälisenä rajanylityspaikkana".
    Lähde : Rajavartiolaitos.

Ensiksi Mikä On Enpi-Ohjelma?

Tämä linkki kertoo, että "Rajat ylittävien yhteistyöohjelmien rahoittamisesta ja toimeenpanosta on sovittu EU-Venäjä -huippukokouksessa tänään 18.11.09. Ohjelmien allekirjoituksen seurauksena ENPI-ohjelmat käynnistyvät myös Suomessa."

Imatra on tärkeä Suomen ja Venäjän välinen rajanylityspaikka, vaikkakin Vaalimaan ja Nuijamaan ylityspaikat vetävät hieman enemmän matkustajia. Tuossa Imatran rajanylityspaikan laajennus prosessissa varaudutaan myös tuleviin laajennuksiin vuosikymmenen lopulla.

Tässä täytyy mainita, että rajanylitysmäärään kuuluvat myös suomalaiset, jotka käy näillä kulmilla bensahakureissulla, ostoksilla tai vierailemassa. Suomalaisia turistibusseja nykyään ei paljon näy. Enemmän tulee Venäjältä päin. Viime vuonna rajavartiostolaitoksen toimistoupseeri Ilkka Tuomikon mukaan suomalaisten Venäjällä käynti on vilkastunut Nuijamaalla 7 prosenttia ja Imatralla jopa 20 prosenttia.

Tutkimus- Ja Analysointikeskuksen (Tak Oy)

tekemän kyselytutkimuksen mukaan Suomen kaupungeista Imatra on kasvattanut toiseksi eniten suosiotaan venäläismatkailijoiden keskuudessa. Helsingin jälkeen Imatran suosio on kasvanut eniten koko maassa. Useampi kuin joka kuudes TAK:n kyselyyn vastanneista 125:stä matkatoimistosta Pietarissa, Moskovassa ja Karjalassa kerto Imatran kasvattaneen suosiota.

Lehtikirjoitusten mukaan venäläiset haluaisivat aloittaa matkustajajunaliikenteen Viipurin ja Imatran välillä. Vyborskije Vedomosti-lehden haastattelussa tämän vuoden helmikuussa Lokakuun Rautatiet -yhtiön varajohtaja Oleg Valinski Pietarista kertoi, että koejuna on ajateltu liikenteeseen ensi syksyksi. Valinski luonnehti reittiä "lähiliikenteen kansainväliseksi reitiksi". Saa nähdä tapahtuuko mitään, koska VR:n matkustajaliikenteen johtaja Antti Jaatinen sanoi kuulleensa ideasta venäläisiltä. Asiasta ei kuitenkaan Jaatisen mukaan ole sovittu mitään.

Syksy lähestyy ja odotetaan! Olisihan se hienoa! Rautatie kun jo on olemassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Tämän blogin suosituimmat