*

Kohteleeko Suomi kaltoin ulkomaalaistaustaisia isoäitejä?

Imatran rajaliikenne uusiin ennätyslukemiin

  • Imatran rajaliikenne uusiin ennätyslukemiin

Tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana kulki Kaakkois-Suomen rajavartioston valvomien rajanylityspaikkojen kautta matkustajia yhteensä 4 560 000, enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Imatralla yli miljoona rajanylitystä

Rajaliikenne sen kun lisääntyy, kirjoittaa Annina Meuronen UutisVuoksessa 4.6.2012 otsikolla "Imatralla yli miljoona rajanylitystä". Lehti jatkaa:

    Jos henkilöliikenteen kasvu jatkuu samanlaisena, niin se enteilee jopa kymmenen miljoonan matkustajan määrän ylittymistä pelkästään Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla.

    Matkustajien määrä on lisääntynyt. Jos Pietarin konsulaatissa kirjoitetaan miljoona viisumia vuodessa, niin pakostihan se näkyy, Imatran tullin johtaja Tuija Viinakorpi sanoo.

    Rajan ylittäneiden määrä on huikea, mutta jupinaa rajan toiminnasta tulee. Suomen puolella rajan laajennusta on suunniteltu ja asia onkin vireillä. Venäjän puolella suomalaiset joutuvat joskus jonottamaan pitkiäkin aikoja päästäkseen rajan yli, kun taas venäläiset pääsevät läpi nopeammin. Imatran tullilla ei ole vastausta miksi näin on...

    Omalla rajalla teemme parhaamme, että kaikki sujuu sanoo Kaakkois-Suomen rajan tiedotussihteeri Mari Nyyssönen."

Tänä vuonna monestikin matkustaneena Venäjälle ja takaisiin voin sanoa, että töppäyksiä on rajan molemmin puolen.

Eräänä aamuna matkustimme henkilöautolla ja jouduimme odottamaan Suomesta pääsyä rajavartioston eteen aika kauan vaikka lehtikirjoitusten mukaan oli juuri lisätty henkilökuntaa ja näkyvissä tullialueella ei ollut yhtäkään autoa. Vihdoin kun pääsimme passi- ja tullitarkastukseen, niin oli ihana tilanne, eli neljän ikkunan takana oli neljä virkailijaa meitä kahta matkustajaa vastaanottamassa.

Samana päivänä takaisin pääsimme todella nopeasti ja Venäjän tullin henkilökunta päästi meidät takaisin Suomeen ystävällisesti hymyillen...

Joten jokainen päivä on erilainen ja riippuu niin henkilökunnan jaksamisesta kuin matkustajien määrästä.

Pääasia, että epärehellisiä korjataan sivuun.

Kaakkoisrajalla käännytettiin kesäkuussa kaikkiaan 81 henkilöä. Yleisimmät syyt käännyttämiseen olivat maahantuloedellytysten puuttuminen ja väärien tietojen antaminen rajatarkastuksessa. Näiden lisäksi rajavartiosto toimeenpani kaikkiaan 34 muiden viranomaisten tekemää käännytyspäätöstä.

Rajavartiosto kirjoitti kesäkuussa yhteensä 245 rangaistusvaatimusilmoitusta ja rikesakkomääräystä. Suurimmat rikkomusnimikkeet olivat paljastinlaiterikkomus ja liikennerikkomus.

Hyvää matkaa Venäjälle ja vielä parempaa takaisiin!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Lisää tietoa Kaakkois-Suomen rajavartioston valvomien rajanylityspaikkojen henkilöliikeenteen kasvusta muissakin ylityspaikoissa kuin Imatra.

Vaalimaan rajanylityspaikalla kirjattiin tammi-kesäkuun aikana 1 661 000 (1 464 000 vuonna 2011, +13 %),

Nuijamaalla 1 622 000 (1 425 000, +14 %),

Vainikkalassa 231 000 (207 000, +11 %) ja

Imatralla 1 031 000 (803 000, +28 %) rajanylitystä.

Parikkalan tilapäisellä rajanylityspaikalla kirjattiin 6 900 (6 300) rajanylitystä.

Kokonaisliikennemäärään sisältyvät myös Lappeenrannan lentoaseman sekä Lappeenrannan ja Nuijamaan sataman matkustajat.

Matkustajista viisumivelvollisia oli 3 800 000, eli noin 83 % (82 %).

Lähde: Uutisvuoksi 3.7.2012 otsikko "10 miljoonan matkustajan raja lähenee rajanylitysliikenteessä".

Ari Nurminen

Hyvää ja asiallinen kirjoitus

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Kiitos kommenttista ja suosituksesta!

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Onnitteluni!
Imatran kansainvälinen rajanylityspaikka täytti 10 vuotta 3.heinäkuuta 2002,vaikka rajanylitysliikenne Imatran ja Svetogorskin ( entinen Enso)välillä alkoi jo 17 maaliskuuta 1972.

Svetogorskin sellu-ja paperikombinaatin rakennustyöt olivat tuolloin alkaneet.Vuoteen 1990 saakka Imatran rajanylityspaikan kautta kulkeva liikenne oli lähes pelkästään työmaalikennettä.Vuoden 1990 alussa siirryttiin vain passilla ja viisumilla tapahtuviin rajanylityksiin ja kulkulupakäytäntö lopetettiin.

Lisää tietoa Uutisvuoksessa Anniina Meuronen 6.7.2012 otsikolla : " "Rajanylityksiä aiotaan helpottaa ja tehdä nykyistä turvallisemmaksi".
Onnittelemme!

Benny Jukkala

Koko vuosi 2012 ei ole valmis, joten huomioikaa se kuvassa:

http://i5.aijaa.com/b/00510/11421897.jpg

Liikenne Imatra-Sveto on aiemmin ollut suunnilleen samansuuruista molempiin suuntiin. Nyt eroa tänä vuonna jo reilut 100 000 matkustajaa. Oletan, että suuri osa Imatra-Sveto rajan rajaliikenteen kasvusta johtuu siitä, että Nuijamaa on tukkeessa Venäjälle päin lähes joka ilta. Samoin vaikuttaa, että Nuijamaan liikenteestä osa on siirtynyt Vaalimaalle. Nuijamaan tukkeisuus on ainut syy minkä keksin sille, että venäläisiä ajaa Lappeenranta- Vaalimaa tiellä niin paljon.

TILASTO: http://www.kehy.fi/fi/?id=139 luettu: 10.12.2012

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Benny Jukkala.
Kiitos kommentistasi ja linkeistä asiaan! Onneksi näitä rajanylityspaikkoja näillä kulmilla on monta ja matkustajat hoksaavat minne suunnistaa.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset